Akkadian King - ملك أكدي
 

تمثال برونزي لرأس ملك، غالبا سرجون الأكدي و لكن من المحتمل أن يكون لحفيده نارام-سين و قد نقب عنه في نينوى "العراق" العصر الأكدي حوالي 2300 ق.م. و هو موجود في المتحف العراقي - بغداد، 30.5 سم إرتفاعا.


سرجون الأكدي و يعرف أيضا بإسم سرجون العظيم "الملك العظيم" في الأكدية شارّو كينو و معناه الملك الحقيقي أو الملك الشرعي، و هو الإمبراطور الأكدي الشهير بغزوه دويلات المدن السومرية في القرنين ال 23 و ال 22 ق.م. و مؤسس السلالة الأكدية، لقد حكم سرجون من 2270-2215 ق.م. "تسلسل زمني قصير" و قد أصبح عضوا بارزا في البلاط الملكي في كيش، و في النهاية أطاح بمليكه قبل أن يشرع بإحتلال ما بين النهرين.


لقد عرف بأن إمبراطورية سرجون الواسعة قد إمتدت من عيلام و حتى البحر الأبيض المتوسط، متضمنة ما بين النهرين و أجزاء من إيران الحديثة و سوريا و من المحتمل أن تكون قد ضمت أجزاءا من تركيا و حتى شبه الجزيرة العربية. و قد حكم من عاصمة جديدة هي أكد، و التي تزعم قائمة الملوك السومرية بأنه بناها أو لربما جدّدها، على الضفة اليسرى لنهر الفرات. و يعتبر أحيانا أول شخص في التاريخ المسجل قام بخلق إمبراطورية متعددة الأعراق تحكم مركزيا، على الرغم من أن الملكين السومريين لوكال أنّي-موندو و لوكال زاكيزي لديهما مزاعم مشابهة. و قد حكمت سلالته بلاد ما بين النهرين حوالي قرن و نصف.


و قصة ولادة سرجون الأكدي لها شبه مثير بقصة ولادة النبي موسى.


المادة: برونز
الإرتفاع: 30.7 سم (12 إنش)
الفترة الأكدية: 2340-2284 ق.م.
مكان الإكتشاف: نينوى – العراق
تاريخ الإكتشاف: 1931

الموقع الحالي: المتحف العراقي – بغداد
الرقم المتحفي: 11331 م ع


________


Bronze head of a king, most likely Sargon of Akkad but possibly Naram-Sin. Unearthed in Nineveh (now in Iraq), Akkadian period, c. 2300 BC. In the Iraqi Museum, Baghdad. Height 30.5 cm. Sargon of Akkad.


Sargon of Akkad, also known as Sargon the Great "The Great King" (Akkadian Šarru-kinu, meaning "the true king" or "the king is legitimate"), was an Akkadian emperor famous for his conquest of the Sumerian city-states in the 23rd and 22nd centuries BC. The founder of the Dynasty of Akkad, Sargon reigned from 2270 to 2215 BC (short chronology). He became a prominent member of the royal court of Kish, ultimately overthrowing its king before embarking on the conquest of Mesopotamia.


Sargon's vast empire is known to have extended from Elam to the Mediterranean Sea, including Mesopotamia, parts of modern-day Iran and Syria, and possibly parts of Anatolia and the Arabian peninsula. He ruled from a new capital, Akkad (Agade), which the Sumerian king list claims he built (or possibly renovated), on the left bank of the Euphrates. He is sometimes regarded as the first person in recorded history to create a multiethnic, centrally ruled empire, although the Sumerians Lugal-anne-mundu and Lugal-zage-si also have a claim. His dynasty controlled Mesopotamia for around a century and a half.


Sargon's birth story has strange similarities with The Prophet Mose's birth.


Material: Bronze
Height: 30.7 cm (12 in)
Akkadian period (2340–2284 BCE)
Discovered: Nineveh Governorate, Iraq
Date of discovery: 1931


Present location: Iraq Museum, Baghdad
Identification: IM11331

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker